och andra rövare-historier. Om en berättar en jag-histora, måste den ligga nära sanningen, annars blir det till ett falskt jag, eller exemplet om Münchaussen, i dag ett syndrom, men han var en man, bekant för att ljuga
eller berätta de otroligsta historier om vad han hade varit med om. Faran i att berätta om sig själv, är att vilja framstå i ett gott ljus. Inom psykologin har det skrivits att en kvart av ens personlighet är synlig för
sig själv och andra, en kvart är synlig för andra men inte sig själv, en kvart är synlig för sig själv men inte för andra, och en kvart är osynlig för sig själv och andra, dvs en omedvetenhet om vem än
är. Det är något väldig bra med att vara nära sina barn eller andra barn, de säger som det är, rakt fram. Om mig har jag fått höra att jag liknar lille Sniff, den räddaste samt fegaste av alla i Mumidalen,
och ...se det har jag glömt just nu, och jag har fått abdisera från titeln världens bästa mamma, jag är hyfsat för ordinär. Jag har fått höra orden skrythals som barn, och har nog forstsatt förmågan,
och jag har fått höra att jag är väldig ordentlig, snäll, rolig, rörig, långsam, har dåligt självförtroende, och mindre eller mera flatterende saker. Det är väldig lätt att bli en trump, där
fokus är kring den egna navelen, och den kan vara värd ett studie den med, men det kallas även självupptagenhet. På något sätt måste en tillåta sig att bara vara, utan att skulle vara en super-människa,
och börja att se sig omkring. Det finns så många människor och alla har sin oberättade historia, och någon har haft liv nära Münchausen sitt, och det är sanning. Historien om hundreåringen är en rövare-historia,
men många människor, i dag är många på flykt, har en historia att berätta som ville fått den mest inerta att reagera med häpnad, i det är det dags att öppna upp för att inte underskatta någon
människa.