Den krisen här var "tusamin" i mitt liv, den måtte komma och den måtte bli så hård att det gick på livet löst; jag hade min koja byggd på sandgrund på stranden, den var byggd upp på en illusion
av nätverk, den var självbyggt och alldeles själv, den hade ingen grundmur, och de som skulle ha bygt den, var det nätverk som var en del av illsuionen. Krisen var alltomfatande, den var förtid och framtid som möttes i nutid,
osh som borde ha hållit om kojan stod stadig. Inget var stadig. Ett nätverk måste vara de som står med en i medgång, men fremst i motgång. Som ville sträcka ut en hand när vågen kom. Jag såg inga händer
komma just då, det jag upplävde var kalde skuldrar, Inga i nätverkets erbjudande om ett alternativt boende, fast de hade stor plats, så såg jag inga hjärte-rom.
Detta gäller inte mina barn och goda vänner,
de första behöver själva få trygga nätverk, och de goda vänner, visste nog inte så mycket om kojan på sandgrund, och om den vågen som skulle riva allt jag hade sönder.
Offerkoftan skavar, det jag
lärde av Anna, var att om jag var offer som barn, så är en inte offer den dagen jag inte är det längre. Att använda ett anklagande språk, du var, du är, du gjorde, är att anklaga, som om jag visste deras motiv.
Då kan en rålka bli rätt ensam i sin koja.
Det enda en kan göra är att sätta gränser, fast kojan är skruttig, och bemöta gränsöverskridande beteende med ett icke-anklagande språk, men på
ett sätt som håller staketet runt kojan uppe och fast, så kojan eller huset er gång står stadig. Och att den duger fast den är en koja och inte ett slott. Och förstå att även en koja har ett värde, i en
värld av fasader av slott.
Männiksor som är kristna och tar budskapet om nästekärlek på allvar, gör mycket gott runt sig.
Jag har inte deras djupa övertygelse. För mig är en öppen
folk-kyrka idealet, där alla är lika välkomna, uavsett vilken tro de har. Men klart är det att i de gamla visa böcker ligger nyckeln till hur männskor måste leva, för att inte förstöra livets innersta "mening".
Människan skall inte ta en överordnat roll över livet, dansa runt sina pängar, som många har gömt, så att inga lidande männsikor någonsinne kan få männiksovärde.
Men hur vi skapar våra
samhällen tillhörer det som vi kallar politik.